El 3 de juny és el Dia Mundial de la Bicicleta, un vehicle que aporta beneficis importants per a la salut, especialment en temps de pandèmia.
L’any 2018, l’Assemblea General de les Nacions Unides va declarar el 3 de juny com a Dia Mundial de la Bicicleta1, per reconèixer, així, els avantatges d’aquest mitjà de transport sostenible, senzill, assequible, fiable, net i ecològic que, a més de contribuir a la gestió ambiental, reporta beneficis importants per a la salut. A aquests beneficis, l’any passar se n’hi va sumar un més, el fet de ser un vehicle idoni per prevenir el contagi per Sars-CoV-2. Com que no té cabina, la bicicleta permet als conductors desplaçar-se a l’aire lliure, i això fa possible mantenir la distància segura i evitar contagis. D’acord amb l’Associació de Marques i Bicicletes d’Espanya (AMBE)2 l’any passat es van vendre a Espanya més d’1,5 milions de bicicletes, un increment del 24,10 % en comparació de l’any anterior. Tal com ha declarat Jesús Freire, secretari general d’AMBE, a la presentació de l’últim informe del sector de la bicicleta en xifres, “la crisi sanitària ha accelerat molts processos i el sector de la bicicleta s’ha beneficiat de la gran demanda social per moure’s, gaudir del lleure i de l’esport d’una manera més saludable i sostenible”.
Una manera saludable de desplaçar-se
Al llarg dels dos segles que la bicicleta ha “rodat” amb l’ésser humà, la comunitat científica ha trobat multitud de beneficis que té aquest vehicle sobre la nostra salut. Aquests en són alguns:
- Protegeix del càncer i de les malalties cardiovasculars (MCV). SSegons un estudi d’una durada de cinc anys fet per investigadors de la Universitat de Glasgow3, 44 que va tenir 263.450 participants amb una mitjana d’edat de 52 anys, les persones que van en bici a treballar tenen el 45 % menys de risc de desenvolupar càncer, i el 46 % menys de risc de MCV, en comparació amb els que no es desplacen d’una manera activa. D’altra banda, anar caminant a la feina es va associar amb un 27 % menys de risc de desenvolupar MCV i un 36 % menys de risc de morir per malaltia cardiovascular, però no per càncer o mort prematura en general. Els investigadors també van observar que anar en bicicleta és una activitat més intensa que caminar i que els que la feien servir presentaven una aptitud física més bona.
- Ajuda a reduir la glucosa en sang. Des de la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE)5, recorden que el sedentarisme està darrere de l’augment del nombre de persones amb diabetis de tipus 2. Tot i que consideren que qualsevol exercici d’intensitat moderada és bo en la lluita contra la diabetis, aconsellen fer activitats físiques aeròbiques, com anar en bicicleta, perquè són les que consumeixen més glucosa.
- No lesiona les articulacions. El ciclisme no és un esport d’impacte com el running o l’aeròbic, per la qual cosa no produeix dany articular. Tal com indiquen des de la Clínica Mayo6, el ciclisme pot ajudar a disminuir el dolor i a augmentar la capacitat aeròbica de les persones amb artrosis, que no suporten els impactes de córrer o caminar.
- Produeix beneficis psicosocials. D’acord amb un estudi fet a l’àrea de Brisbane (Austràlia)7hi ha una relació positiva entre l’ús de la bicicleta i l’autorealització de la persona des del punt de vista psicològic, social i emocional. Aquest treball subratlla, a més, que fer servir aquest vehicle per anar a treballar o a estudiar redueix els nivells d’estrès.
Referències:
1 World Bicycle Day: 3 June. Nacions Unides. Pàgina visitada el 21 de maig de 2021.
2 El Sector de la Bicicleta en cifras 2020. AMBE. Maig 2021.
3 Gill, Jason y col. Association between active commuting and incident cardiovascular disease, cancer, and mortality: prospective cohort study. British Medical Journal. Abril de 2017.
4 Cycling to work may cut your risk of premature death by 40%. Universidad de Glasgow. Abril 2017.
5 Diabetes y ejercicio. FEDE. Pàgina visitada el 21 de maig de 2021.
6 Gaz, Daniel V. Recorre en bicicleta el camino hacia una mejor salud. Maig 2020.
7 Kaplan, Sigal y col. Psychosocial benefits and positive mood related to habitual bicycle use. Science Direct. Juny de 2019.